Feike Asma: Apologeet van de orgelkunst

Feike Asma (1912-1984), Apologeet van de orgelkunst

Feike Asma was zonder discussie de bekendste organist van de 20e eeuw in Nederland. Er is geen andere organist die het acht-uur journaal gehaald heeft, in de Privé heeft gestaan, en aan wie een exclusief nummer van de Orgelvriend werd gewijd! En je zou ook kunnen zeggen dat er geen andere organist is die zoveel discussie heeft opgeroepen.
Met de opkomst van de platenspeler eind jaren ’50 kwam het orgelspel van Asma de woonkamer in van de protestantse gezinnen en versloeg hij z’n tienduizenden. Alleen als het nationale elftal voetbalde speelde hij niet.

Herman van Vliet was één van de belangrijkste leerlingen van Feike Asma. Maar Asma was niet alleen belangrijk voor Van Vliet, dat gold ook andersom. Want er is niemand die zich zo systematisch voor de nalatenschap van Asma heeft ingezet als Herman van Vliet. Niet in de laatste plaats door vele opnamen via Festivo uit te brengen en bladmuziek via Musiscript, samen met zijn vrouw Lieke. Dat deden ze overigens ook voor de twee andere grote voorbeelden van Van Vliet: Demessieux en Guillou. Zie hiervoor de andere dossiers op deze site. In de bijdrage van prof. Hans Fidom kunt u hierover meer lezen.

Gedurende zijn leven verzamelde Herman van alles over Asma: artikelen, opnamen, manuscripten, krantenknipsels, recensies etc. Ook was hij de drijvende kracht achter de stichting Feike Asma. De bijdrage van Peter Dillingh geeft een inkijkje in de relatie tussen Feike en de ‘Dordtse’ orgelwereld in de jaren kort na ’45. In het archief bleken ook nog een aantal 8mm filmpjes bij te zitten die Herman heeft gemaakt van Feike.

Ter gelegenheid van de 40e sterfdag van Feike Asma is op deze site bekend en onbekend materiaal van Feike bij elkaar gezet en openbaar gemaakt, bijvoorbeeld de bekende film ‘Toccata’, maar ook nog niet eerder gepubliceerde foto’s, filmopnamen en ander materiaal uit het archief van Herman van Vliet. U kunt er naar hartenlust in bladeren. Deze site wil hiermee een eerbetoon uitbrengen aan de betekenis van Feike Asma en Herman van Vliet, en hun bijdrage aan de orgelcultuur.
De titel ‘Apologeet van de orgelkunst’ is een uitspraak van Herman van Vliet over Asma in het boek ‘Feike Asma – zijn leven, werk en invloed’ dat onder redactie van A.M. Alblas is uitgegeven door de Banier (blz. 161). Met dank aan Gerwin van der Plaats voor zijn inzet om dit digitale dossier te realiseren. 

Feedback